2023.3.26. 주일 설교. 출애굽 이야기 6: 쓴 잃음, 단 얻음(출2:15~22). 양은익 목사.

 

출애굽 이야기 6: 쓴 잃음, 단 얻음(출2:15-22)
2023.3.26

1.
많이 아팠던 모세가 사람을 죽이고 낯선 곳으로 떠납니다. 도망자로 가기에 아무 것도 없는 자, 모든 것을 잃은 자가 됩니다. 먼 길 가지만 모세 옆에는 아무도 없습니다. 모세는 살 수 있을까요? 예, 모세는 삽니다. 살아서 새롭게 시작합니다. 어떻게 살았는지는 잘 모릅니다. 오늘 본 짧은 본문으로 추정해 보면 이집트 왕자가 시골 여자 만나 가정 꾸리고, 자식 낳고, 장인 도움 받아 양치기 하면서 사는 것으로 나옵니다. 평범하고 소박합니다. 40년을 이런 식으로 살았을 것입니다.

오늘 제목에서 알 수 있듯이 모세는 미디안에서 ‘잃음와 얻음’이라는 중요한 경험을 하게 됩니다. ‘잃음’은 썼고, 고통스러웠습니다. ‘얻음’은 달았고, 귀했습니다. 모세에게 어떤게 더 많았습니까? 잃은 게 많았습니까? 얻은 게 많았습니까? 모세는 얻은게 더 많았습니다. 모세는 잃어야 할 것은 잃었고, 얻어야 할 것은 얻었습니다. 결국 다 얻은 것입니다. 모세는 잃었지만 얻습니다. 그냥 얻지 않고, 찾아서 얻습니다. 잃음-찾음-얻음. 모세가 미디안 광야, 도망자의 땅에서 경험한 귀한 세 단어입니다. 이 세 단어, 오늘 묵상하겠습니다. 오늘의 묵상을 통해 ‘잃음’의 고통을 치유하고 회복하는 도전과 은혜가 있기를 바라겠습니다.

2. 묵상.
(1) 잃음(2:16~17)
첫 번째 묵상은 ‘잃음’입니다. 가슴이 ‘쿵’하고 내려 앉을 정도로 두렵고, 속상하고, 뼈아픈 단어입니다. ‘잃음’은 있던 것이 없어지는 것입니다. 좋을 수 없습니다. 16절. 17절에 보면 모세가 미디안 땅으로 도망간 첫 모습이 나옵니다. 얼마전 까지만 해도 제국의 왕자였던 사람인데 동네 처녀들 괴롭히는 시골 건달들 상대하고 있습니다. 체면이 말이 아닙니다. 모세의 ‘잃음’을 보여주는 상징적인 장면입니다. 좋은 일 하고 있지만 속상한 모습입니다.

누릴게 없던 사람이면 상관 없지만 모세는 차별 대우를 받았다고는 해도 누린게 많은 사람입니다. 하지만 지금은 아무 것도 없습니다. 힘, 인맥, 돈. 신기루처럼 다 날라가 버렸습니다. 우리는 동전 한 잎만 잃어 버려도 속상한데, 이 정도되면 죄송합니다, ‘돌아 버리지’ 않겠습니까? 건강이든, 재산이든, 명예든, 직장이든 ‘잃음’은 위험하고, 뼈아프고, 쓰라리고, 두렵고, 떨리는 일입니다.

없으면 좋겠는데 마음처럼 되지 않습니다. 힘들고, 병든 세상은 우리를 그냥 두지 않습니다. 다가 와서 잃어버리게 만듭니다. 조심하지만 막지 못할 때가 많습니다. 받아들일 수 밖에 없고, 견뎌내는 수 밖에 없습니다. 다행인 것은 ‘잃음’을 파헤쳐 보면 ‘잃음’ 안에 은혜의 씨앗들이 있습니다. 이 씨앗들을 살려내야 합니다. 잘 견딘 사람들 보면 묵직합니다. 깊고, 넓어요. 따뜻합니다. 뿌리 깊은 나무 처럼 견고합니다. 관대합니다. 눈물도 있고, 웃음도 있습니다. 잃음이 피어낸 꽃들입니다.

‘잃음’이 힘들지만 ‘잃음’이 줄 수 있는 ‘보물’이 분명히 있습니다. 세상에는 밝음만 있지 않습니다. 어둠도 있습니다. 성공만 있지 않고 실패도 있습니다. 왜 어둠이 필요하고, 실패가 필요합니까? 둘 다 필요하기 때문입니다. 얻음과 잃음, 웃음과 울음, 태어남과 죽음. 다 마찬가지입니다. 사람은 하나만 있으면 망가지기 쉽습니다. 잃음과 얻음, 성공과 실패가 함께 있을 때 괜찮은 사람이 될 수 있습니다. 실패 없이 성공만 하면 위험합니다. 잃음을 알아야 얻음의 가치를 알 수 있습니다. 그냥 하는 말이 아니라 실제로 그렇습니다.

잃음(상실)은 힘듭니다. 말이 먹히지 않을 정도로 힘들지만, 합력하여 선을 이루시는 하나님을 신뢰하면서 뚝심있게 헤쳐 나가면 ‘아름다운 꽃’, 피워낼 수 있습니다. ‘아니다’. 그러지 말고 받으면 좋겠습니다.

(2) 찾음(2:18~21)
그래서 두 번째 묵상이 ‘찾음’입니다. 잃은 자는 가만 있으면 안됩니다. 찾아야 합니다. ‘얻음’은 수수방관에서 오지 않고, 벌이 꿀을 찾듯 열심히 찾을 때 옵니다.

윤동주 시인이 오래전에 한 노래입니다. ‘잃어 버렸습니다. 무얼 어디다 잃었는지 몰라 두 손이 주머니를 더듬어 길에 나아갑니다… 내가 사는 것은 다만 잃은 것을 찾는 까닭입니다’(윤동주, 길, 부분, 1941) 중요한 것을 잃어 버렸습니다. 어디서 잃어 버렸는지, 왜 잃어버렸는 모릅니다. 하지만, 포기하지 않고 찾아 나서겠다는 것입니다.

‘찾는다’는 것은 다른 게 아닙니다. 잃어 버린 것 때문에 황폐해진 삶을 ‘재정비’하는 것입니다. 사람은 잃게 되면, 잃은 것 때문에 많은 것을 놓칩니다. 봐야 할 것을 보지 못합니다. 해야 할 질문을 하지 못합니다. 사람들이 떠납니다. 관계가 틀어집니다.. 좋은 정서와 감정이 사라집니다. 살려내야 합니다. 재정비하는 것이고, 중요한 찾음입니다. 찾으면 어떻게 될까요? 잃음으로 어둡고 움츠렸던 마음이 밝아지고, 숨이 쉬어집니다. ‘감사하다. 좋다. 기도하자’. 찾음과 재정비는 늦추지 않는 게 좋습니다.

모세는 재정비를 대단히 빨리 한 것으로 보입니다. 잃는 순간부터 모세는 움직입니다. 도망 갈 곳을 찾고, 가족을 찾고, 직업을 찾고, 믿음을 찾습니다. 재정비가 쉬어서 이렇게 하는 게 아닙니다. 힘들지만 모세는 찾아 나섰고, 이 찾음으로 자신의 실패와 잃음을 회복하고 있습니다.

20절에 보면 우물에서 도와 준 여자들의 아버지가 나옵니다. 이 아버지가 자기 딸들 도와 준 모세를 찾습니다. ‘도와 줬으면 초대해서 대접을 해야 하는 것 아니냐?’ 집으로 초대합니다. 이 초대에 모세가 어떻게 합니까 ‘내가 누군질 알고 감히’.. 이러면서 거절하지 않고 기꺼이 응합니다. 충분히 그럴 수 있는 상황이지만, 모세는 그렇게 하지 않습니다. 얼마나 다행인지 모릅니다. 여기서 튕기고 안 갔으면 재정비는 훨씬 늦어졌을 것입니다. 모세는 흔쾌히 받아들이고, 그 촌 사람들과 함께 하는 것(21절. 同居)을 기뻐합니다.

재정비에 필요한 두 가지 마음이 있습니다. 하나는 좋은 해석이고, 두 번째는 좋은 믿음입니다. 이 두 마음이 일으켜 세워줍니다.

ㄱ. 좋은 해석:
좋은 해석(생각. 평가)은’ 잃음’을 회복하는데 절대적입니다. 해석이 나쁘면(비관적 해석) 회복은 물건너 갈 수 밖에 없습니다. ‘재수가 없어서. 운이 나빠서. 나쁜 놈들. 하나님은 무슨 쥐뿔’. 재정비하기 힘듭니다. 나쁜 해석, 비관적인 해석은 별 도움이 되지 못합니다. 잃음은 힘들지만, 해석은 좋아야 합니다. ‘이런 일 나만 겪는 것도 아니잖아. 세월이 약이야. 예민해지면 좋을 게 뭐가 있어’. 낙관적인 해석(낙관적인 마음)을 조금만 가져도 좋은 해석이 나옵니다. 해석이 좋으면 여유가 생깁니다. 이 여유가 평안을 줘서 헤쳐 나갈 수 있는 힘과 마음을 줍니다.

또 하나 좋은 해석에 꼭 들어가야 할 게 있습니다. 자신에 대한 깊은 반성, 돌아봄, 진실한 회개. 꼭 있어야 합니다. 잃음의 이유가 ‘내’가 되는 경우가 많기 때문에 ‘자신’을 정직하게 돌아 보는 것은 어떤 것보다 필요한 일입니다.

ㄴ. 좋은 믿음:
좋은 해석은 좋은 믿음에서 옵니다. 해석을 잘하고, 재정비를 잘하려면 ‘믿음’이 필요합니다. 잃기 전에 가지고 있던 ‘단순한 믿음’을 뛰어넘는 깊은 믿음, 도약된 믿음, 믿음의 도약(leap of faith)이 필요합니다. 단순하고, 형식적인 ’관습적 믿음’으로는 잃음의 힘든 순간을 이겨 나가기 힘듭니다. ‘형식적인 믿음’에서 ‘도약’(jump. Leap)해야 합니다. 도약하는 믿음은 ‘받아들이는’ 믿음입니다. 다 이해 할 수 없고, 다 증명할 수 없어도 하나님을 믿고, 신뢰하면서 뛰어넘는 것입니다. 그림 보라. 도약된 믿음이 우리를 일으키고, 살려냅니다.

시34:18. ‘여호와는 마음이 상한 자를 가까이 하시고 심령이 짓밟힌 자를 구원하시는도다’(saves the crushed in spirit.ESV). 아멘. 깊게 받고 도약 하십시다.

(3) 얻음(2:22)
세 번째 묵상입니다. 세 번째 묵상은 ‘얻음’입니다. 잃고-찾고-얻고. 얻음은 잃은 자가 믿음의 도약을 통해 받아내는 선물입니다. 잃은 뒤에 얻는 기쁨, 생각만 해도 좋습니다. 얼마나 벅찬 일입니까? 잃은 뒤에 얻는 얻음이 최고의 얻음입니다.

욥기 1장 마지막에 욥의 고백이 나옵니다 자녀, 재산 다 잃고 하는 고백인데 고백이 놀랍습니다. ‘내가 모태에서 알몸으로 나왔사온즉 또한 알몸이 그리로 돌아가올지라 주신 이도 여호와시요 거두신 이도 여호와시오니 여호와의 이름이 찬송을 받으실지니이다’. 그리고 그 뒤에 해설이 하나 붙습니다. ‘이 모든 일에 욥이 범죄하지 아니하고 하나님을 향하여 원망하지 아니하니라. (욥1:21~22)

다 잃어버린 상황인데도 원망하지 않고, 하나님의 주심(giving)과 거두심(taking)을 고백합니다. ‘주셨다면 거둬 가실 것이다. 거둬가면 주실 것이다’. 당연한 얘기인데도 우리는 많이 놓칩니다. 우리에게 있는 하나님은 ‘주는 하나님’이지,’ 가져가는 하나님’은 별로 없습니다. 잃음의 상처가 너무 크고 아파서 그렇겠지만, 하나님은 주시기도 하고, 취하시기도 하는 하나님이십니다. 주시는 하나님만 생각하는 것은 하나님을 반쪽만 아는 것입니다.

우리는 ‘잃음’의 뜻을 온전히 헤아리기 힘듭니다. 답이 안 나올때가 많습니다. 사는 날 동안 끝까지 모를 수도 있습니다. 하지만 하나님은 주고, 취하면서 섭리하시고, 함께 하시고, 인도하신다는 사실에는 변함이 없습니다. 이 사실을 조금이라도 받아들일 수 있으면 잃음과 얻음에 과하게 매이지 않고, 훨씬 편안해질 수 있습니다. ‘얻으면’ 은혜인 줄 알고 감사하고, 정말 감사하고, ‘잃으면’ 힘들지만 하나님께 겸허히 맡기고. 이게 되면 잃어도 얻는 것이 되서 삶의 매 순간이 ‘얻음’이 되는 기적이 일어나는 것입니다.

22절에 모세가 미디안 광야에서 제일 먼저 얻은 게 나옵니다. 잃어 버린 권세가 아니라 생명을 얻습니다. 갓난쟁이 자기 아들, 아무 힘도 없는 무력한 생명을 얻습니다. 모세는 이 얻음에 감격합니다. 얼마나 보잘 것 없는 ‘작은 얻음’ 입니까? 하지만 모세는 천하를 얻습니다. 꼬물 거리는 아이를 보면서 힘을 얻습니다. 아팠던 과거를 치유합니다. 다시 일어섭니다.

우리도 ‘잃음’으로 힘들 때, ‘작은 얻음’, 무시하지 말고, 크게 감사하고, 감격하십시다. 이게 시작입니다. 치유가 일어나고, 겸손을 배우고, 인내하고, 성품이 예뻐지고, 믿음이 생깁니다. 우리가 얻어야 할 것들입니다. 우리도 낮아지면 겸손을 배웁시다. 힘들면 인내를 배웁시다. 인격과 성품이 예뻐지십시다. 믿음을 가집시다. 넉넉해 지십시다. 잃은 것보다 얻은게 더 많게 하십시다.

‘잃음’은 모세를 무너트리지 못했습니다. 우리도 무너트리지 못합니다. ‘쓴 잃음에서 단얻음’을 얻어내는 놀라운 은혜가 여러분의 인생이 되기를 오늘 아침 축복하고 축원드립니다.

Exodus Story 6: Bitter Loss, Sweet Gain (Exodus 2:15-22)
March 26, 2023
by Pastor Eun Ick Yang

1.
Moses, who was very sick, kills a man and leaves for a strange place. He becomes a fugitive, a man with nothing, a man who has lost everything. He travels a long way, but there is no one beside him. Will Moses live?

Yes, Moses lives. He lives and begins anew. We don’t know exactly how he lives. If we were to extrapolate from the short text we’ve seen today, we’d say he was an Egyptian prince who met a country girl, started a family, had children, and herded sheep with the help of his father-in-law. Normal, unassuming stuff. He probably lived this way for 40 years.

As today’s title suggests, Moses has a major experience in Midian: “loss and gain.” Loss is bitter, painful; gain is sweet, precious. Which was more important to Moses: loss or gain?

Moses had more to gain. Moses lost what he had to lose, and he gained what he had to gain. In the end, he got it all. Moses lost, but he gained. You don’t just get it, you find it and you get it. Lost – found – gained. These are three precious words that Moses experienced in the wilderness of Midian, in the land of the fugitive. These are the three words we’re going to meditate on today.

May today’s devotional give you the challenge and grace to heal and restore the pain of loss.

2. meditations.
(1) Loss (2:16-17)
The first meditation is on loss. It’s a frightening, upsetting, gut-wrenching word that makes your heart go down with a ‘thud’. ‘Loss’ is the disappearance of something that was. It can’t be good.

Verse 16. In verse 17, we get our first glimpse of Moses fleeing to the land of Midian. Here’s a guy who was a prince of an empire not too long ago, and now he’s dealing with a bunch of country bumpkins harassing the local virgins. It’s an iconic scene that illustrates Moses’ “lostness”. He’s doing a good thing, but he’s upset.

It would be one thing if he didn’t have anything, but Moses had a lot, even if he was discriminated against. Power, connections, money, and now he has nothing. It’s all gone, like a mirage.

We’re upset if we lose a single leaf of a coin, but if it’s this much, oops, why not ‘turn it around’? Whether it’s health, wealth, honor, or a job, ‘losing’ is dangerous, painful, bitter, scary, and shaking.

We wish we didn’t have it, but we don’t. The hard, sick world doesn’t leave us alone; it comes at us and makes us lose it. We try to be careful, but we often can’t stop it. We can only accept it, and we can only endure it.

The good news is that if we dig into the ‘loss’, there are seeds of grace in the ‘loss’. These seeds need to be nurtured.

When I look at people who have endured, they are solid. They are deep, they are wide, they are warm. Strong like a tree with deep roots. It’s generous. There are tears, there is laughter. These are the flowers of loss.

As hard as ‘loss’ is, there are definitely ‘treasures’ that ‘loss’ can give.

There is not only light in the world, there is also darkness. There is not only success, there is also failure. Why do we need darkness, why do we need failure, because we need both.

Gain and loss, laughter and crying, birth and death. It’s all the same. We’re only as good as one of them. Loss and gain, success and failure, together make you a decent person.

Success without failure is dangerous. You have to know loss to know the value of gain, and I don’t just say that, I mean it.

Losing is hard. It’s so hard that words don’t even make sense, but if you persevere through it, trusting in a God who works all things together for good, it can bloom into a ‘beautiful flower’. ‘No’. I wish I could take it, not give it.

(2) Finding (2:18~21)
So the second meditation is on finding. Those who are lost must not remain lost; they must be found. ‘Gaining’ does not come from a hiding place; it comes from searching as hard as a bee searches for honey.

The poet Yoon Dong-joo sang a long time ago: ‘I lost it. I don’t know what I’ve lost or where I’ve lost it, so my hands grope in my pockets… I live only to find what I’ve lost’ (Yoon Dong-joo, The Road, Part, 1941).

You’ve lost something important, and you don’t know where or why. But you’re not giving up and you’re going to find it.

“Finding” is not the same thing as “reorganizing” your life, which has been devastated by what you’ve lost.

When we lose, we miss a lot of things because of what we lost. They don’t see what they should see. They don’t ask the questions they should. People leave. Relationships break down. Good feelings and emotions are lost.

It needs to be revived, it needs to be rebuilt, it needs to be found. And what happens when you find it? The heart, darkened by loss, lights up, breathes, and says: “Thank you. It’s good. Let’s pray. Finding and regrouping can’t wait.

Second, Moses seems to have regrouped very quickly. From the moment of loss, Moses is on the move. He finds a place to run to, he finds his family, he finds a job, he finds his faith. He doesn’t do this because he’s taking a break from regrouping. It’s hard, but Moses is searching, and in this searching, he’s recovering from his failure and loss.

In verse 20, we see the father of the women who helped at the well, and he finds Moses, who has helped his daughters, and he says, “If you helped me, shouldn’t I invite you home and show you hospitality?” He invites you home.
What does Moses do with this invitation? He doesn’t say no, he says, ‘You know who I am, how dare you’.

It’s a situation where he could have done that, but Moses doesn’t, and what a relief. If he had walked away, the reorganization would have been much slower. Moses readily accepts, and rejoices in the company (v. 21) of the villagers.

There are two kinds of minds needed for reorganization. One is good interpretation, and the second is good faith. These two minds are raised up.

a. Good interpretation:
Good interpretation (thought. Evaluation) is absolute in restoring ‘loss’. If the interpretation is bad (pessimistic interpretation), recovery is impossible. ‘Because of bad luck. Bad luck. Bad guys. God forbid’. It’s hard to regroup. Bad interpretations, pessimistic interpretations, don’t help. Loss is hard, but the interpretation has to be good.

‘I’m not the only one going through this. Time is a medicine. There’s nothing wrong with being sensitive’. A little bit of an optimistic interpretation (an optimistic mind) leads to a good interpretation. A good interpretation gives you space. It gives you a sense of peace, which gives you the strength and heart to move forward.

There’s something else that must go into a good interpretation. Deep self-reflection, introspection, and genuine repentance are essential. Often the reason for the loss is “me,” so an honest look at “myself” is more necessary than anything else.

b. Good faith:
Good interpretation comes from good faith. You need ‘faith’ to interpret well, to reorganize well. You need a deep faith, a leap of faith, a leap of faith that goes beyond the ‘simple faith’ you had before you lost it.

Simple, formal, ‘conventional faith’ won’t get you through the tough moments of loss. You need to ‘jump. Leap’ from ‘conventional faith’. Leaping faith is accepting faith. It’s believing, trusting, and leaping over God even though we can’t understand it all, even though we can’t prove it all. See picture. Leaping faith lifts us up, saves us.

Psalm 34:18. ‘The LORD draws near to the brokenhearted and saves the crushed in spirit.ESV. Amen. Let us receive deeply and leap.

(3) Gain (2:22)
The third contemplation. The third reflection is on gain. Gaining is the gift that the lost receive through a leap of faith.

The joy of gaining after losing, how daunting to think about. Gain after loss is the best kind of gain.

Job’s confession at the end of Job 1, after losing his children and his wealth, is a remarkable confession.

‘As I came out of the womb naked, so shall I return naked: it is the LORD that giveth, and it is the LORD that taketh away: blessed be the name of the LORD’. And then there is a commentary: “In all this Job did not sin, nor did he blame God.” (Job 1:21-22)

He doesn’t blame God, even though he’s lost everything, but he acknowledges God’s giving and taking: “If He gives, He will take away. And if He takes away, He will give. It’s so obvious, yet we miss it so much. And that makes it doubly hard to miss.

We have a God who is a giver and not much of a taker, perhaps because the wounds of loss are so deep and painful, but God is both a giver and a taker. To think of God as a giver is to only know half the story.

We can’t fully fathom what it means to lose. We don’t know the answer, and we may not know it for the rest of our lives. But the fact remains that God is giving, taking, providing, being with, and guiding. If we can accept that, even just a little bit, we can be much more comfortable and not get so hung up on losses and gains.

When we ‘gain’, we recognize it as grace and are grateful, really grateful, and when we ‘lose’, we humbly surrender it to God even though it’s hard. When this happens, the miracle of loss becomes gain, and every moment of life becomes a ‘gain’.

In verse 22, we see the first thing Moses gained in the wilderness of Midian. Not lost power, but gained life. He gets his son, his infant son, a helpless, powerless life.

Moses is overwhelmed by this gain. What an insignificant “little gain.” But Moses gains the world. He is empowered by the sight of the writhing child. He is healed of his painful past. He gets back on his feet.

When we too struggle with ‘losses’, ‘small gains’, let’s not ignore them, let’s appreciate them greatly, let’s be overwhelmed by them. This is the beginning. Healing happens, humility is learned, patience is endured, character is beautified, faith is built.

These are the things we need to gain.

When we are humbled, let’s learn humility. We learn patience when it’s hard. Let’s be beautiful in character and disposition. Let’s be faithful. Be generous. Let us gain more than we lose.

“Losing” didn’t break Moses. May you be blessed this morning with the amazing grace of “gaining from bitter loss”.

 

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